Augmented reality is toegevoegde waarde
‘Augmented reality’ betekent letterlijk ’toegevoegde realiteit’. Het is een van de vele innovatieve dingen die wij (van Wij Doen Dingen) bijzonder goed begrijpen. Die toegevoegde realiteit kunnen we aan bijna alles toevoegen. Zo ook aan unieke coole producten voor bijzonder populaire artiesten en sporters. En omdat we daar best wel trots op (mogen) zijn, lichten we er graag een paar uit. Overigens vind je alle voorbeelden nog uitvoeriger op onze portfolio pagina’s.
We lichten er een paar uit:
- Het Nick en Simon Tientje
- Augmented reality voor Dennis Bergkamp
- De Martin Garrix augmented reality postzegel
- Het André Hazes biljet
Het Nick & Simon tientje
Hoewel Nick Schilder en Simon Keizer momenteel geen duo meer zijn, waren ze tot een paar jaar terug een van meest populaire duo’s van het land. Ze scoorden tien nummer 1-hits en dat moest gevierd worden. Maar dan wel met iets heel unieks. Dus toen kwam de gedachte: Hoe gaaf is het om je eigen briefgeld te hebben? Het idee voor het Nick & Simon tientje was geboren!
Bij de Koninklijke Joh. Enschede werden prachtige uniek genummerde bankbiljetten gedrukt en voorzien van watermerk, beveiligingsstrip en… een ananas geur. In het Engels zijn de eerste letters van Nick en Simon N & S en als je dat achter elkaar uitspreekt krijg je…enenes. Ok, we wijken af.
Dit was zeker niet het enige extraatje aan het tientje. Samen met de Vriendenloterij werd er een goed doel gekoppeld aan de verkoop van de tientjes: epilepsie.nl.

Nog specialer door toevoeging van augmented reality
Maar hoe maak je deze biljetten nu nóg specialer? Als je die vraag aan Wij Doen Dingen stelt dan weet je dat het echt iets extra’s moet krijgen. Dus doken Nick en Simon samen met de videograaf en designer van Wij Doen Dingen in de greenscreen studio voor een aantal ludieke opnames. Mensen die het biljet kochten, konden via een app een eigen augmented reality tour volgen. Dit waren een tiental concerten bij jou in de huiskamer, en zichtbaar gemaakt via toegevoegde waarde met het tientje. Nick en Simon bij je thuis: uniek! En uiteraard werd er uitgebreid verslag van gedaan in de media.

Augmented reality voor Dennis Bergkamp
Een van de grootste voetballers uit de Nederlandse sportgeschiedenis kreeg in 2023 zijn eigen bankbiljet. Wij Doen Dingen bouwde er een extra experience laag omheen. Het was een eerbetoon aan het onvergetelijke doelpunt die hij toen, 25 jaar terug, maakte in 1998.
Met de speciale Dennis Bergkamp app kon je het biljet scannen. Hierdoor kreeg je extra belevingen en persoonlijke verhalen van en met Dennis Bergkamp op je telefoon.
De Martin Garrix augmented reality postzegel
Officieel de eerste artiest met een eigen postzegel. Het was een jongensdroom voor Martin Garrix. Hij was van jongs af aan opgegroeid met een liefde voor postzegels (wie heeft ze niet verzameld) en dat je dan zelf op zo’n plaatje mag staan en dat er ook nog iets extra’s aan wordt toegevoegd.

Dat extra’s zat in de vorm van toegevoegde realiteit. Het scannen van de postzegel met je telefoon of tablet zorgde er in eerste instantie voor dat je een telefoontje kreeg van Martin die je precies uitlegde wat je moest doen om een optreden van hem in de huiskamer te krijgen. Dit belletje van Martin was uiteraard niet echt maar geprogrammeerd. Daarna kon je met de speciale app Martin Garrix laten optreden bij je in de huiskamer.
De Martin Garrix augmented reality postzegel kreeg veel aandacht in de landelijke pers. Dus niet alleen Martin Garrix en opdrachtgever Post NL (en Wij Doen Dingen) werden vrolijk van deze augmented reality postzegel. Maar vele fans kregen met deze verrijking van de postzegel kans om Martin Garrix in hun eigen huis te halen.
Het André Hazes biljet
Is het de grootste Nederlandstalige artiest uit de Nederlandse geschiedenis? Een ding is zeker. Het is een icoon en als je op stap gaat naar het cafe dan hoor je bijna elke avond wel een liedje van hem voorbijkomen: André Hazes. Jaarlijks vinden er concerten plaats waarbij enkel zijn liedjes vertolkt worden door de bekendste artiesten van het land. En dat moet geëerd worden.
Koninklijke Joh. Enschede
Samen met de Koninklijke Joh. Enschede werd een prachtig biljet gedrukt, uniek in zijn soort, zoals Hazes dit ook was. Speciaal om meerdere doelgroepen aan te spreken zijn er verschillende edities gedrukt. Een blauwe, zwarte en een gouden biljet. En al deze biljetten werden voorzien van allerlei echte bankbiljet elementen. Zo kun je met speciaal UV licht verborgen afbeeldingen zien, zit er een geurbeleving bij (je ruikt het leer als je over het biljet wrijft), en is het biljet op allerlei mogelijk manieren beveiligd tegen namaak.

Speciale augmented reality app
Met de speciale app die de biljetten herkent kun je met augmented reality zelf een Hazes hoedje en zonnebril opkrijgen en meezingen met je idool. En de opnames daarvan werden weer allemaal verzameld en opgeslagen in een groot hazes kunstwerk. Daarnaast kreeg je als extraatje unieke, nooit eerder vertoonde beelden te zien van André Hazes.
Als klap op de vuurpijl maakte Wij Doen Dingen het mogelijk om samen met het idool mee te zingen. Door de toevoeging van een speciale augmented realitybeleving kan André Hazes samen met jou een duet zingen. Een unieke beleving met bijzondere toegevoegde waarde aan de realiteit dus.
Bekende Nederlanders als Mart Hoogkamer, Gerard Joling, Samantha Steenwijk, Glenn Helder en Wesley Sneijder waren aangenaam verrast al deze mogelijkheden in een biljet en app te zien. Wederom een prachtige samenwerking tussen Wij Doen Dingen en Koninklijke Joh. Enschede.
Benieuwd naar meer?
Ben je benieuwd wat we nog meer projecten hebben gerealiseerd, zowel met als zonder augmented reality? Bekijk dan onze portfolio pagina’s. Wil je er meer over weten of wil je zelf een gaaf biljet met toegevoegde realiteit hebben? Neem dan contact met ons op: we leggen alles graag uit.