“Ter ere van 10 nummer 1 albums, zijn Nick en Simon gevraagd om te verschijnen op een bankbiljet, geproduceerd door Koninklijke Joh. Enschéde. Ons is gevraagd om dit bankbiljet te verrijken en tot leven te laten komen!”
Nick & Simon, de Augmented Reality Tour.
Deze app heeft alles wat een Nick & Simon fan zich maar kan wensen, want ze komen (virtueel) naar jouw huiskamer! We hebben samen met dit muzikale duo alle voorbereidingen getroffen om een volwaardige augmented reality tour te koppelen, en het Nick & Simon tientje is jouw ticket om 10 thuis optredens te kunnen bekijken.
Bekijk de documentaire van dit traject met Nick & Simon
Hoe gaan we van een statisch bankbiljet, naar een magische interactieve ervaring?
Dat was de uitdaging waar we voor stonden. Het biljet is prachtig geproduceerd, maar hoe gaan we hier een passende experience bij maken?
We willen de fans bedanken voor hun jarenlange support aan ons, maar ook voor de donatie die ze bij aanschaf van een biljet doen aan het goede doel van EpilepsieNL.
En daarom hebben we besloten om de fans te belonen met 10x een augmented reality thuisoptreden, en meer! We zijn samen met Nick & Simon aan tafel gaan zitten, en hebben een fantastische totaalervaring samen gesteld, en gebundeld in een unieke, interactieve mobiele applicatie.
INVENTARISATIE
CONCEPTING
FUNCTIONEEL ONTWERP
INTERACTIE ONTWERP
GRAFISCH ONTWERP
REALISATIE
De opnames.
We zijn deze keer niet de muziekstudio, maar de greenscreen studio in gedoken. Hier hebben we behalve de premiere van hun nieuwe single, ook diverse augmented reality fotomomenten en promotievideo’s opgenomen voor de Nick & Simon Augmented Reality Tour app.
We willen echt gaan voor de live experience, geen nabewerking, geen trucjes, gewoon Nick & Simon die voor jou zingen, waar jij maar wilt.
Het Nick & Simon tientje
UNIEKE NUMMERING
Het tientje is voorzien van een uniek serienummer.
WATERMERK & DRAAD
In het papier zit een watermerk en draad verwerkt.
HOLOFOLIE
Holografische folie in de vorm van een traditionele Volendamse bloem.
UV INKTEN
Bekijk het biljet met UV licht en zie hoe de haven oplicht.
FIJNE LIJN STRUCTUUR
Het ontwerp is zorgvuldig opgebouwd uit een zeer fijn lijnenspel.
NEGATIEVE MICROTEKST
De microtekst is zo klein en fijn gedrukt dat een kopieermachine de tekst niet kan reproduceren.
PLAATDRUK
De portretten zijn voelbaar verhoogd met deze techniek.
GEUR INKT
Wrijf op de rand van het tientje en ontdek de verborgen geur die meegedrukt is in het biljet!
Hoe werkt het?
De app heeft een speciale scanner om het echte Nick & Simon biljet te herkennen. Zodra de scan afgerond is kun je het unieke serienummer op het biljet invoeren om de extra mogelijkheden permanent in jouw app te ontgrendelen. Hierdoor krijgt degene die een biljet heeft aangeschaft exclusieve toegang tot de 10 AR thuis optredens en extra foto poses met Nick & Simon.
Augmented Reality.
Door de greenscreen opnames te vertalen naar de wereld van augmented reality is het ineens mogelijk voor de gebruiker om naast Nick en Simon te staan, met hun op de foto te gaan, of te genieten van een AR thuis optreden!
Omdat de fans niet naar Nick & Simon kunnen in deze coronatijd, komen ze op deze manier gewoon naar jou!
Live bij Beau
Nick & Simon vertellen alles over hun nieuwe bankbiljet, de augmented reality tour app én spelen hun nieuwe single voor het eerst live op televisie.
Nick & Simon bij Ruud de Wild
Onze vrienden bezochten de studio van Ruud de Wild, vlak na het uitreiken van een cheque ter waarde van maar liefst €100,000,- aan Miljuschka Witzenhausen voor EpilepsieNL. Hier verwonderde ze iedereen in de studio met hun nieuwe app.
Ook bij RTL Boulevard vonden ze het Nick & Simon tientje nieuwswaardig en werd het biljet in het zonnetje gezet.
Het goede doel
Tijdens het brainstormen over wat we met de app en het biljet wilde gaan doen, kwamen vanzelfsprekend ook de financiën op tafel. Wat gaan we eigenlijk doen met de opbrengst? Wij Doen Dingen probeert waar mogelijk altijd ook een maatschappelijke impact te maken met projecten die we doen, en dit was weer een uitgelezen kans! De reactie van Nick en Simon was meer dan positief, en hun waren zelfs bereid om de volledige opbrengst van het tientje te doneren aan een goed doel.
Onze collega Klaas heeft zelf een zoontje met een zeer ernstige vorm van Epilepsie, en kwam ter sprake in de gesprekken. Toen waren we er collectief snel over uit; de opbrengsten zouden gaan naar EpilepsieNL om kinderen zoals Hendrikje en vele andere te helpen door onderzoek te steunen.