Skip to main content

Interactieve marketingcampagnes

Wat we doen? Heel veel leuke dingen! Maar een onderdeel is het ondersteunen van bedrijven met interactieve marketingcampagnes. En aangezien dat niet voor iedereen gesneden koek is, leggen we het hier uit.

Regelmatig krijgen we de vraag: “Wat doen Wij Doet Dingen nu eigenlijk allemaal?” Het is bijzonder lastig om daar eenduidig een antwoord op te geven. We doen eigenlijk alle dingen die we leuk en innovatief vinden. En vaak doen we ze ook maar een keer. Maar wat wel naar voren komt is dat heel veel uitvindingen en creatieve uitspattingen ter ondersteuning van marketingcampagnes voor andere bedrijven worden gemaakt.

interactiviteit met extra tools ter ondersteuning van de marketing

Zo bedachten we vele augmented reality apps voor onze klanten, waarbij ons product niet hoofdproduct was. De apps zijn puur bedoeld ter ondersteuning voor de marketing van bedrijven. Wij maakten de campagnes met onze unieke producten interactiever. Het doel is om met leuke digitale elementen potentiële klanten of bezoekers aan je te binden. Hoe leuker of aparter dit is, des te geslaagder.

Maar laten we eerst even beginnen met een korte uitleg. Want wat wordt er nu bedoeld met interactieve marketing.

Wat is interactieve marketing?

Voor veel mensen is marketing alleen al een een erg lastig onderwerp. Marketing is het actief promoten van een bedrijf, product of dienst door goed te kijken naar doelgroep, behoeftes, gewoontes etc. Het is dus niet zomaar reclame maken. Reclame maken kan wel een onderdeel zijn van het marketingproces.

Bij interactieve marketingcampagnes ben je niet enkel aan het sturen, maar vraag je ook aan de ontvanger van je boodschap een handeling te verrichten waarmee je dus daadwerkelijk samen iets doet. Dat gebeurt meestal via een digitale ondersteuning en in ons geval zijn dat bijvoorbeeld apps of websites. Hoe leuker die ondersteuning, des te beter blijft de boodschap van het product hangen.

Interactieve marketing met apps

Kenmerken van interactieve marketingcampagnes:

  1. Personalisatie – Berichten en aanbiedingen worden afgestemd op de voorkeuren en gedragingen van de klant. Dat kan al door mensen aan te spreken met hun voornaam. Maar kan ook door ze een fotootje te laten nemen.
  2. Directe interactie – Klanten kunnen direct reageren via sociale media, e-mails, chatbots, of interactieve apps.
  3. Data-gedreven – Bedrijven gebruiken klantgegevens en analyses om marketingcampagnes te optimaliseren. Alle gegevens worden opgeslagen en bijgehouden in een database.
  4. Realtime communicatie – Directe feedback en aanpassingen op basis van klantreacties. Je krijgt direct een reactie terug.
  5. Multichannel aanpak – De promotie van het product vindt plaats via verschillende kanalen, meestal een eigen website of landingspagina, maar zeker ook via de socials of via e-mailmarketing in de vorm van bijvoorbeeld nieuwsbrieven.

Voorbeelden van interactieve marketingcampagnes

Het wordt nog tastbaarder als we een paar duidelijk voorbeelden tonen waarmee we onze opdrachtgevers ondersteunden met interactieve marketing. Laten we voorop stellen dat de vele klanten met een bewuste reden naar Wij Doen Dingen komen: ze weten dat we goed zijn in het ondersteunen van hun marketingdoelen met interactieve elementen.

Voorbeeld: Bankbiljetten met augmented reality

Wat spreekt tot de verbeelding voor veel mensen? Geld! En dan zeker als er een interactief element wordt toegevoegd zoals een augmented reality onderdeel. Dat hebben we in het verleden al een paar keer met veel succes mogen uitrollen.

Bijvoorbeeld het Nick en Simon tientje. Echt briefgeld met alle mogelijke beveiligingselementen, maar ook met een extra toegevoegd element om het briefgeld interactief te maken. Kopers van het product kregen de mogelijkheid tot tien optredens virtueel mee te maken van het duo. De extra commotie van het product leidde weer tot gezonde marketing van het product ‘Nick en Simon’. Ze zaten in elk nieuwsprogramma toen het tientje werd uitgebracht.

Extra mooie combinatie was dat het interactieve marketingcomponent hen geen geld opleverde aangezien alles naar het goede doel ging.

Nick en Simon kwamen tot leven in huiskamer met deze marketingcampagnce
Augmented reality via het Nick en Simon tientje

Voorbeeld: Hoe Brabants ben jij?

Een fantastisch project om te zien hoeveel procent Brabants bloed je hebt. Op de website hoebrabantsbenjij.nl werd getest hoe Brabants iemand is (tenminste, dat dacht je). Waar het eigenlijk om ging was om te zien hoeveel gegevens mensen zouden willen afstaan om dit spelletje te spelen. Er werd dus gevraagd om je naam en geboortedatum, maar ook of je de camera en locatiegegevens open wilde zetten. En als je dat niet deed kwam er een bericht dat je dan niet verder kon. De bedoeling was dus om te testen hoeveel gegevens mensen willen afstaan, zonder er bij na te denken wat je aan gegevens afstaat.

Grappige app - Hoe Brabants Ben Jij
Hoe Brabants ben jij? Interactiviteit via een vragenlijst.

Voorbeeld: VIP Lot Vriendenloterij

Speciaal voor de spelers van de Vriendenloterij bedachten we een VIP lot. Gedrukt op echt geldpapier en aangeleverd in een super sjieke verpakking. Bij gebruik van het lot kreeg je allerlei extra uitleg en opties. Irene Moors kwam in je huiskamer de uitleg geven. Qua marketing kon men aan de achterkant uiteraard exact meten hoeveel mensen het geopend hebben en wat ze met het lot deden. Mensen waren zo geïntrigeerd door de mogelijkheden van het VIP lot dat ze extra veel informatie afstonden. Een mooie manier voor Vriendenloterij om een nog betere connectie te krijgen met de klanten.

Irene Moors kwam uitleg geven over het VIP lot voor de vriendenloterij

Voorbeeld: Superkrachtzegels Kinderpostzegels

Afgelopen jaar bedachten we een extra mogelijkheid om de Kinderpostzegels interactief te maken. Een van de zegels was een de zogenaamde SuperKrachtzegel. Met de QR code op de zegel kon de afzender een videoboodschap opnemen die weer door de ontvanger kon worden uitgelezen. Van zowel ontvanger als afzender werden gegevens opgeslagen. Een database vol potentie dus, zeker als je weet dat er ruim 10.000 keer gebruik is gemaakt van deze interactieve marketingmogelijkheid.

Superkrachtzegel bracht interactieve marketing naar Kinderpostzegels

Welke bedrijven gebruiken interactieve marketingcampagnes

Eigenlijk kan elk bedrijf interactieve marketing toepassen. Zeker als je meer wil weten over je huidige doelgroep, dan heeft het interactieve component toegevoegde waarde. Om een eerder voorbeeld aan te halen: het bedrijf Kinderpostzegels weet precies hoeveel postzegels met de QR code er zijn gebruikt en door welke mensen. Deze hebben immers allemaal hun videoboodschap opgenomen en opgeslagen op de servers van het bedrijf. En deze marketing komt tot stand met goedkeuring van de gebruikers zelf.

interactieve marketing met acties voor bekende voetballers

Ook ‘bedrijven’ zoals bekende voetballers of artiesten kunnen op deze manier de fans nog meer aan zich binden. De gegevens die verzameld worden, kunnen vervolgens weer gebruikt worden voor vervolgpromoties en acties. Daarnaast vinden de fans van deze bekende personen het vaak een eer dat ze iets samen met hun idool kunnen doen.

Musea kunnen zo een prachtige database aanleggen met gegevens van de bezoekers. Zo ondervond bijvoorbeeld ook een museum in Breda die met een photobooth mensen een foto liet nemen. Hun selfie werd gepositioneerd naast personen uit de geschiedenis alsof ze samen op de foto stonden. Uiteraard werden de e-mailadressen opgeslagen en verzameld en op deze manier konden mensen opnieuw benaderd worden met gerichte acties.

Vooral het verzamelen van extra gegevens werkt bijzonder goed met interactieve marketing.

Verzamelen van mailadressen met apps

Waarom zijn interactieve marketingcampagnes lucratief

Verhoogde betrokkenheid en gebruikerservaring

Door simpele vragen te stellen die leuk zijn om te beantwoorden of door interactieve elementen toe te voegen, zullen mensen eerder geneigd zijn antwoorden te geven die ze normaal niet snel zouden geven. Ze voelen zich dan betrokken bij je product en dit levert waardevolle informatie op.

Hogere conversieratio’s

Het is gebleken dat de betrokkenheid toeneemt bij leuke interactieve campagnes. Door gamification of vernieuwende elementen toe te voegen, gaan consumenten eerder over tot aankopen of tot het invullen van extra gegevens. Conversieratio is een belangrijke aanwijzing die aangeeft welk percentage van je bezoekers gewenste acties ondernemen. Dit kan zijn een aankoop doen, een formulier invullen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. 

Stel: van de 200 bezoekers doen er 4 een aankoop, dan is de conversieratio 2%.

De conversieratio bij marketingcampagnes

Meer gegevens en inzichten over het publiek

Doordat je ook daadwerkelijk informatie kunt vergaren die mensen graag toevoegen krijg je een veel beter inzicht in je publiek dan via gegevens die via cookies of analytics tot je komen.

Betere merkloyaliteit

Bij leuke activiteiten willen mensen graag hun gegevens achterlaten. Gegevens die voor marketeers bijzonder bruikbaar en waardevol zijn. En dat kan stapsgewijs. Je begint bijvoorbeeld met een voornaam zodat je ze aan kunt spreken. Maar je kunt ze ook een foto laten nemen, adresgegevens achterhalen en vragen naar hun persoonlijke voorkeuren. Met deze exacte gegevens kun je daarna deze mensen nog beter en directer benaderen zonder dat het vreemd aanvoelt voor ze. Het zijn immers hun eigen antwoorden. Hierdoor verbetert de loyaliteit ten opzichte van je merk zienderogen.

Gewoon verzamelen van mailadressen

Maar het kan ook iets heel simpels zijn. Het is namelijk bijzonder lucratief de mailadressen van mensen te verzamelen waarmee je ze op een later tijdstip direct kunt benaderen. Niets is zo waardevol als deze mailinglijsten, want je hebt geen externe partijen meer nodig zoals Meta, TikTok, Google om de gegevens voor je te krijgen.

Verzamelen van emailadressen voor interactieve marketingcampagnes

Interactieve marketingcampagnes voor jou?

Benieuwd hoe we jouw bedrijf, product of dienst kunnen ondersteunen? We denken graag met je mee om iets bijzonders te creëren. Laten we samen kijken hoe we het beste resultaat kunnen bereiken. Neem vrijblijvend contact met ons op en we zorgen ervoor dat jouw publiek zich nog sterker met je verbonden voelt!

Op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief!

We spammen niet! Lees ons privacystatement voor meer info.

Leave a Reply