Volgens Zuckerberg komt er een einde aan het gebruik van de mobiele telefonie. Slimme brillen zullen onze vertrouwde mobiele telefoons gaan vervangen zo geeft hij aan. Tegen 2030 zullen gebruikers de voorkeur gaan geven aan de brillen.
Door gebruik te maken van augmented reality en technologieën waarmee je je handen vrij kunt houden, wordt het gebruik veel natuurlijker dan momenteel het geval is.
Einde van mobiele telefoons
Zuckerberg kondigde dit aan tijdens een recente conferentie. De CEO van Meta gaf aan dat de technologie van de slimme brillen van bijvoorbeeld Apple en Meta zo snel gaat dat al binnen vijf jaar grote groepen mensen de overstap zouden gaan maken. De grote techreuzen investeren momenteel miljarden in de nieuwe devices die nu nog wat futuristisch klinken.
Verandering in het mobiele landschap
Veel mensen maken al gebruik van bijvoorbeeld de ChatGPT-assistent. De spraakgestuurde opdrachten aan ChatGPT werken al zo goed, dat je niets meer hoeft te typen. Je vraagt iets en het antwoord wordt gegeven. Daarnaast kun je je antwoord gaan finetunen door verder te vragen, iets wat bij Google niet lukt omdat je daar elke keer een nieuwe vraag moet stellen.
Wie had twee jaar terug verwacht dat het zoeken op Google zo snel vervangen zou worden door een nieuwe techniek. En hoewel de grootste groep mensen nog steeds zoekt via de vertrouwde Google prompt, zien we deze verandering steeds sneller gaan, zeker nu de antwoorden van Chatgpt steeds beter en actueler worden.
Augmented reality wordt de norm
Met simpelweg een enkel nieuwe bril kom je er niet. Het wordt juist interessant als je door de toevoeging van augmented reality meer waarde kunt geven aan de echte realiteit. In auto’s zie je al steeds meer augmented reality verschijnen bij het navigeren. Je ziet zo bijvoorbeeld de weg met daarop de projectie van de route. Of wat te denken van verkeersborden waarop de snelheid staat, of gebodsborden die voorkomen dat je fout parkeert, enzovoort.
Met augmented reality kun je rondleidingen in een stad organiseren waarbij een digitale stadsgids virtueel voor je verschijnt en je route door de stad begeleidt. Hierdoor hoef je niet meer naar beneden te kijken, maar kun je gewoon met je ogen vooruit door de stad lopen.
Vanaf 2030 zullen de meeste gebruikers hun telefoon, als ze die nog gebruiken, in hun broekzak houden. Die eerste stap is al gezet met de introductie van smartwatches een aantal jaar geleden. Mensen kunnen zich snel aanpassen, zo blijkt. Vooral als de voordelen duidelijk zijn.
Maar hoe zit dat met privacy?
Privacy blijft toch altijd een van de grootste uitdagingen waar grote techbedrijven mee worstelen. Vanwege strenge AVG-regelgeving zijn veel functies momenteel niet beschikbaar in Europa. De huidige brillen zoals bijvoorbeeld Ray-Ban Stories of Apple’s Vision Pro kunnen met grote gemak video opnemen. Dit roept direct associaties op met spionagepraktijken, omdat je met zo’n bril eenvoudig alles kunt opnemen. Bananensplit in de jaren ’80/90 wordt zo wel heel makkelijk uit te voeren, want grote verborgen camera’s zijn niet meer nodig.
Het overwinnen van deze obstakels en het verkrijgen van de benodigde goedkeuringen en rechten zal nog tijd kosten. Hoewel de technologie al beschikbaar is, zal het langer duren voordat deze sociaal geaccepteerd wordt dan Zuckerberg doet vermoeden. Toch biedt dit enorm veel kansen voor de toekomst, mits we gezamenlijk tot goede oplossingen komen.
Een uitgebreidere test van Augmented reality brillen vind je hieronder in een video van Marques Brownlee. Deze YouTuber met bijna 20 miljoen volgers heeft veel mogelijkheden van de digitale brillen getest.